periode 2: camera en beweging
-----------
point of view opdracht
de wereld vanuit een kind
sophie en wietske en ik waren er al snel uit. onze poiunt-of-view moest die van een klein meisje worden. we hebben allemaal wat met de magie, de romantiek van ons kinderverleden. het moest een impressie worden, een ode aan de jeugd van een klein meisje.. als je zo lekker klein bent, zo lekker onbevangen enz. dit was ook (grappig genoeg) terug te vinden in onze eerdere projecten (uit de propedeuse etc.). wietske haar oppaskindje uit zeeland was de ideale kandidaat.
we hebben samen om tafel gezeten om het concept en plan uit te werken. ook kwamen we op het idee om op een helm een camera te plakken. dat was eerst een primitief idee van camera+ducktape, wat later (met hulp van sophie haar vader) uitgewerkt is tot een heuze helm met statiefboom waarop we de camera konden bevestigen. dat was erg leuk om mee te experimenteren.
de helm was wel wat zwaar voor het kleine hoofdje van Silke om het te dragen. gelukkig waren we met zijn drieën om het in te kunnen ondersteunen onder het filmen.
het monteren liep daarna vrij vlekkeloos, we hadden het idee al goed van te voren uitgedacht.. en we zaten erg op 1 lijn.
een leuk en mooi filmpje geworden, wat mij betreft!
handheld reality opdr; fake documentaire
de nepdocumentaire had voor ons groepje al snel een concept. maite (ideaal persoon als spaanse) wilde gaan goochelen (populair door de trucjes van rieks :P en de trucs van Nick tidjens de lijpzig-excursie) we verzonnen een overdreven karkater voor maite. ze zou een buitenlandse grootheid in goochelen zijn en in het chasse optreden.
we begonnen met "dé show"-scène waarin maite haar goocheltruc zou doen. we zouden op een showachtige manier gaan filmen (heel bewegelijk). we kozen de zwarte studie op school om in te filmen. door dit enthousiasme zijn we ook nog bezig geweest met lichtinstalaties uit rieks zijn busje. Ik begon met filmen omdat ik graag wel eens echt wilde filmen met de grote cmaera van school (we hadden hier nog nooit echt mee gefilmd). later hebben wietske en sophie de laatste shots gedraaid.
later in de week zijn we naar het chassé gegaan om daar het interview met maite te filmen. we hebben hier gelet op belichting etc. het was lastig om hier rekening mee te houden omdat we zelf niet licht hadden meegenomen (dat had het chassé ook niet goed gevonden). we moesten het dus doen met het licht wat door de spots aan de muren op maite viel. we kwamen hier ook leuke stoelen tegen wat geleidt heeft tot onze 'wisseltruc'-scène op het eind van het filmpje. leuk om een keer gedaan te hebben.
daarna hebben maite, sophie en ik ons nog over de montage gebogen tot diep in de nacht.
weer een geslaagd filmpje! (rieks was verbaast dat we zoveel moeite hadden gedaan op de opdracht...)
magic maite
nieuwjaarsgroet eindopdracht(je)/grapje!
we kregen een laatste opdracht van Rieks om een nieuwjaarsgroet te maken met het algemene thema van deze periode: bewegende camera. de opdracht viel bij mij in mijn drukste weken waarin ik bezig was mijn eerste documentaire (opdracht jeroen berkvens) af te maken. er moest nog een hele boel gebeuren. zo heb ik mijn 'onderwaterbeelden' pas in de kerstvakantie kunnen schieten omdat toen pas het contact en afspraken waren gemaakt met de zwemgroep die ik zou gaan filmen. daar kwam nog bij dat alle voorbereidingen daarvoor ook nog moesten worden uitgevoerd (zoals het halen, huren, terugbrengen etc. van de onderwatercamera in Amsterdam).
er waren meer klasgenoten die hetzelfde probleem hadden (=té druk!). daarom zijn we met een groep van zo'n 6 mensen bij elkaar gaan zitten op een avond om een filmplan uit te denken, en het dezelfde avond nog te schieten. we wilden zowieso een persoonlijk filmpje maken waarin we zouden refereren (misschien ietwat sarcastisch) naar de lessen van rieks op de academie. we besloten een verlijn te maken waarin we lieten zien wat er allemaal met ons was gebeurd na 'zoveel'jaar.
omdat we in de kroeg zaten was het een beetje onoverzichtelijk gezellig. ik besloot als eerste om systematisch op papier te zetten wat per persoon zijn/of haar idee was. zo wilde pim bijvoorbeeld een dronkaard spelen en marloes de eeuwige discotheekganger.
we besloten om in 2 groepen op te splitsen omdat we ook (van te voren gepland) 2 camera's hadden meegenomen. de twee groepen werden gevormd op basis van locatie. in mijn groepje zaten mensendie voor hun rol op locatie van (in de buurt van) het park moesten zijn. daarna bedachten we wie allemaal wie moesten filmen, zodat het ook nog logisch zou zijn qua verhaal lijn. het idee was namelijk om 'elkaar tegen te komen' en 'elkaar mee te nemen' naar de grote markt waar we de laatste scène's zouden schieten samen met de andere groep.
ik begon met filmen (ik zou namelijk als laatste in het park worden meegenomen richting grote markt). ik heb de schots op de brug geschoten van pim en wietske die al stompelend Lotte van de brug af sleuren. Ik lette hierbij op kaderering (zoveel mogelijk gulde snede aan houden terwijl ik mee pende) en op de belichten. achteraf zijn dit (vind ik) ook de helderste shots geworden. dit heb ik van achter de camera geregiseerd. dit hebben we namelijk ook een paar keer over nieuw gedaan vanwege storende beeldelementen die zoveel mogelijk verwijderd moesten worden etc.
aan het einde heb ik de laatste montage gedaan nadat al een aantal anderen elkaar hadden afgewisseld. ik was voor de frisse kijk op de zaak en laatste filtering van fouten. ik heb een aantal continuïteitsfoutjes er uit gehaald en heb gekozen voor het inkorten en verwijderen van een aantal shots. daarna heb ik nog even mijn best gedaan op het maken van een menu en het branden en op youtube zetten van het filmpje.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
periode 1
Rieks Soepenberg gaf ons deze 1e periode AV les. We hebben eerst een week workshop van hem gehad waarin we veel stukken film hebben geanalyseerd, delen van de binnenkant van de camera hebben behandeld enz. in tweetallen hebben we vervolgens de opdracht uitgewerkt in tweetallen om elkaar te intervieuwen met onze nieuwe inzichten. rudy en ik werkten samen. rudy begon met filmen. hier een fragment:
de les daarna kregen we de opdracht om een achtervolging te maken in hetzelfde tweetal. nu nam ik plaats achter de camera. een goede vinding: paraplu gedeeltelijk voor de lens als standpunt van de achtervolger = spannend!! hier een fragment:
vervolgens hebben we in groepjes filmpjes gemaakt (geshotlist enz.)
ik maakte samen met Sophie vijgen, Wietske de clerk, maite klis, en erika een filmpje in de biblotheek van breda (waar we best een beetje trots op waren). met wietske in de hoofdrol, maite en sophie achter de camera en ik had de regie + handstandin. daarna hebben we met zn allen de ge-edit.
(muziek: The Village) Boekenkastdrama
we hebben de laatste uurtjes les gehad en geëxperimenteerd met scherpte diepte en licht voor de camera.
daarna gingen we verder met de opdracht die Rieks ons gaf om uit te werken in de monteerlessen van andries meijsen. de opdracht in het kort: kies een dagelijkse handeling die je gaat filmen + een emotie (tip van andries: het liefst een emotie die totaal niet vind passen bij je handeling, "schuren" als contrast)
we kozen voor: een taart bakken + boos zijn. :
we kozen ervoor om nog een filmpje te maken met een geheel nieuwe handeling.
namelijk: haren kammen voor de spiegel + onzekerheid/ kwetsbaarheid
we sloegen aan het monteren. na een hele dag monteren kwam er dit uit:
ondanks onze prachtige beelden.. hadden we het gevoel dat het niet werkte, niet communiceerde.
er volgde daarom nog een hermontage.. :
"mirror, mirror on the wall..."
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
camera techniek
donderdag 15 oktober 2009
Gepost door annelieke vleugel op 12:53
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
0 reacties:
Een reactie posten