p 5 (p1 3e jaar) begin-workshops scenario (anne vd putte), regie en uitwerking (noud heerkens en rieks soepenberg) +- eerste 3 weken.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
scenario - het moment -
ik wil al langer een mooi document maken van mijn grootouders. met name van mijn oma nu ik weet en zie dat ze de laatste tijd snel aftakelt wegens haar toenemende dementie. ik wil niet zo zeer een document maken waarin de dementie centraal staat maar meer de ontroering en liefde die ik met mn oma deel. hierin speelt haar dementie meer een (bij)rol/aanleiding dan een hoofdrol, dat lijkt me goed als ik haar in haar waarde wil laten. in de fase van dementie waar ze nu in is is het heel belangrijk haar niet te veel te confronteren met de werkelijkheid (hoe het werkelijk zit) en meer met haar mee te gaan in haar werkelijkheid. zo traumatiseer je haar niet en help je het proces zo traag mogelijk te laten gaan. dit wil ik ook betrekken in mijn film.
het moment dat ik gekozen heb is een situatie die ik zelf heb meegemaakt.
toen ik klein was kookte mijn oma namelijk altijd tomatensoep naar haar recept voor mij (en de familie) ik noemde het altijd 'omasoep'. het was mijn lievelingseten. Zij kookte het altijd als voorgerecht, maar ik at er altijd zo veel van dat ik geen ander eten meer op kon. Dit vond zij niet erg, maar juist prachtig! dit zag zij als compliment.
toen ik een jaar of 10 was heb ik eens samen soep gekookt met oma en opgeschreven op een brefje wat er allemaal inging en wanneer, als recept.
achteraf net op tijd, want een paar jaar daarna begon haar dementie hevigere vormen aan te nemen. Dit zorgde er uiteindelijk voor dat zij geen soep meer kan koken; de situatie tot nu toe..
met verjaardagen, wanneer zij bezoek moet ontvangen van famillie en dergelijke, kook ik een pan soep zodat ze die dag toch wat heeft om aan haar gasten te geven.
zo ook een paar jaar geleden (mijn gekozen moment): ik had soep gekookt, meegenomen (voor haar verjaardag) --> één van de gasten vroeg aan mn oma: "annie, heb jij die lekkere soep gemaakt?" --> waarop mn oma volmondig "ja" antwoordde..
dit zag ik als compliment en ontroerde me.. ondanks dat ik wist dat het niet klopte. ergens dacht ik: "het zal vreselijk voor haar zijn om te weten dat ze dat niet meer kan.. maar gelukkig weet ze dat niet.."
dat was een soort troost voor me.
------------------------------------------------------------------------------------------------ versie 1 scenario
na veel geschrapt, veranderd en bijgeschreven te hebben:
en voor noud een plan voordat we het uit gingen voeren in de les:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
regie
uiteindelijk merkte ik dat mijn sc§ene die ik had geschreven niet zo geschikt was om uit te voeren/te laten spelen door klasgenoten tijdens de regie workshop van noud.
ik besloot een element uit mijn scenario te halen en dat uit te bouwen tot een scene. ik pakte het element " verborgen houden van de waarheid" wat mijn oma door haar dementie altijd doet, en vertaalde dat naar verborgen houden van de waarheid bij twee gezonde mensen (zonder dementie) zodat het makkelijker te spelen viel door klasgenoten.
ik koos steffie en nick om te acteren. vanuit improvisatie hebben we (in de repetities) een scene opgebouwt door steeds meer dingen vast te zetten (die me bevielen of juist niet). dat was wel een hele andere werkwijze dan ik normaal handhaaf. maar het beviel zeker!
de shots:
leerdoelen (vooraf):
- een andere werkwijze uitproberen (dan wat ik normaal handhaaf: gepland met
shotlist etc.)
- onderzoeken hoe spelregie werkt
geleerd :
- hoe de voorbereiding aan te pakken (op papier) ontwikkeling van personages in samenhang met de tegeven aanwijzingen van spelregie voor de acteurs.
- hoe toe te werken van improvisatie naar het vastleggen van een heuze scene.
-
donderdag 2 september 2010
Gepost door annelieke vleugel op 06:32
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
0 reacties:
Een reactie posten