docent: van nick koning
Voor dit "vak" moeten we uiteindelijk een artikel schrijven nadat je een grondig onderzoek hebt gepleegd naar je onderwerp van keuze in combinatie met een stad.
ONDERZOEK: STEDELIJK LABYRINT / MICHIEL VAN OPSTAL / MEDIACLUSTER
PROPEDEUSE / 08-09
Doel: je doet gerichte research naar een inhoudelijke thematiek en leert je onderzoeksconclusies helder in woord en beeld te communiceren naar een specifiek publiek.
Overkoepelend thema: de stad
De postmoderne stad van vandaag de dag is een prikkeldoolhof. De typisch stedelijke ervaring die daarbij hoort is een immer ontploffende fragmentatiebom van verkeersstromen, cultuurfestivals, vuilnisophaalsystemen, straatprostitutie, kroegtijgers, kantoorklerken, stoplichten, marktevenementen, winkelstraten, terrassen, criminaliteit, liefdesparken, wetshandhaving, neonreclames, logo’s, fastfoodrestaurants, pizzakoeriers, bioscopen, straatwerkers, warenhuizen, metro’s, rioleringsnetwerken, demonstraties, adrenaline, ochtendrust, mobielgerinkel, wolkenkrabbers, rijtjeshuizen, dienstensector, handel, glasvezelkabel, 24-uurseconomie, trapveldjes, parkeergarages, woonerven, hotelbewakers, krantenbezorgers, etc. Achter iedere straathoek houdt zich een nieuwe wereld op. Terwijl de stad tegelijkertijd een aaneenschakeling is van routinematige ervaring. De stad is een voortdurend evenwicht van chaos onder orde. Het is een netwerk dat oneindig gelaagd is, zowel geschiedkundig als geografisch. In de stad botst het oude voortdurend op het nieuwe en is de toekomst altijd in de maak. Niemand heeft hierbij het totaaloverzicht. Iedere stad is meerdere steden, iedere stad is een dynamiek zonder eenduidige regie.
Opdracht
De stad heeft vanwege zijn veelvormigheid altijd een grote aantrekkingskracht uitgeoefend op vormgevers en kunstenaars. In de stad liggen de onderwerpen voor het oprapen. In dit blok kies je aan de hand van een stedelijke verkenningstocht een inhoudelijk thema, stelt een prikkelende onderzoeksvraag op, diept deze via gedegen onderzoek op een originele manier verder uit en trekt constructieve conclusies. Sleutelbegrippen binnen je research zijn: observeren, verzamelen, benoemen, selecteren, afbakenen, verdiepen, concluderen en presenteren. In de les komen verschillende onderzoeksmethodes aan bod: literatuurstudie, interview, enquêtering, participerende observatie, etc. Je bent vrij in de keuze van je stad, deze moet echter wel goed en snel bereikbaar zijn. Je presenteert je onderzoeksresultaten in een tekst van minimaal 1000 woorden én in een relevante beeldselectie (tekeningen, foto’s, infographics, etc.). Beeld en tekst geef je uiteindelijk vorm in twee A3 spreads.
Beoordelingscriteria
• Minimaal 80 % aanwezigheid (dus maximaal éénmaal afwezig).
• Proces: mate waarin je in staat bent te reflecteren op je (tussentijdse) onderzoeksresultaten en hieraan nieuwe researchstappen weet te verbinden.
• Presentatie: mate waarin je in staat bent je conclusies overzichtelijk en pakkend te communiceren naar een specifiek publiek (zowel schriftelijk als beeldend).
• Argumentatie: mate waarin je in staat bent je tekst en beeldselectie logisch op te bouwen en je conclusies helder weet te beargumenteren.
------------------------------------------------------------------------------------
als onderwerp voor mijn onderzoek heb ik stijldansen gekozen. (mijn dansschool lag op de route van de wandeling die ik met mijn groepje moest doen volgens het algaritme wat we hadden gekregen)
----------------------------------------------------------------------------------
ik kwam hierover op internet een artikel tegen over de volksgezondheid. Het leek mij interesant de invloed van stijldansen op de volksgezondheid te onderzoeken. het leek mij een logische stap omdat dan in leeftijdscatogoriën in te delen:
- jeugd
- volwassenen
en - bejaarden.
als kritiek uit mijn bespreekgroepje tijdens de les kreeg ik te horen dat het misschien handiger, behapbaarder was om 1 catogorie te kiezen. het origineelste en interesanste vond ik dan de bejaarden. ook kreeg ik het advies om meer sociale aspecten te onderzoeken.
vandaar dat mijn eerste aanzet tot hoofd- en deelvragen zijn geworden:
(h-vraag)
- wat voor invloed heeft stijldansen op het leven van bejaarden?
(deelvragen)
- wat voor lichamelijke effecten heeft stijldansen op het menselijk lichaam?
- wat voor psychische effecten heeft stijldansen op het menselijk lichaam?
- heeft stijldansen ook echt invloed op het sociale leven van een bejaarde?
na het bespreken met nick koning heb ik mijn hoofdvraag veranderd in:
- Wat voor invloed heeft stijldansen op de gezondheid van bejaarden?
----------------------------------------------------------------------------------
Ook heb ik gemaild met een man die ik heb gevonden via hyves, die o.a. de oudste dj is van nederland en (belangrijk!) muziek draait op stijldans avonden in bejaardetehuizen. wie weet kan ik hier een bezoekje uit slepen aan zo'n avond.
----------------------------------------------------------------------------------
afgelopen week heb ik niet of nauwelijks (positieve) reacties gekregen op mijn pogingen contact te krijgen met mensen die mij kunnen helpen aan een bezoekje aan een avond waarop ze dansles geven aan bejaarden.
daarom ben ik nogmaals het internet in gedoken om nog grondiger mijn zoektocht te vervolgen. ik vond hier en daar een klein artikeltje over dansende bejaarden of verwijzingen naar plaatsnamen waar mensen dit schenen te doen (vaak op blogjes van wat oudere mensen zelf). toch bij verder onderzoek van wie die mensen waren, waar ze woonden, bij welke dansschool dat dan was of na zoeken naar verder ocntactgegevens van die personen.. liep het spoor toch vaak dood.
éen spoor leek veel belovend; Een dansschool uit Gouda die op haar site vermelde dit soort cursussen aan bejaarden te geven in samenwerking met de plaatselijke zorginstelling. Maar na te mailen met de dansschool kreeg ik weer een teleurstellend bericht terug. dit werd al geruim een jaar niet meer gedaan...
Toch bracht dit me wel op iedeeën om mijn zoektocht uit te breiden.
mijn plan voor aankomende week is, contact te zoeken met zorginstellingen zelf via mijn vader die dagelijks dit soort instellingen moet bezoeken voor zijn werk, contact te zoeken met danscholen zelf in de hoop dat de eigenaren toevallig meer op de hoogte zijn van dit soort projecten (starting met het mailen van mijn eigen dansschool te breda) en zorgverzekeraars benaderen om te vragen of zij misschien projecten/programma's aanbieden voor ouderen in combinatie met stijldansen.
ook wil ik de volkskrantmagazine redactie mailen om te vragen of ze me het artikel dat ik ooit heb gelezen over "tangoles voor bejaarden" kunnen toesturen (ik kon het niet vinden in hun archief op de site).
Kortom: Ik weet dat het er is, ik lees dat het er is, maar om zulke cursussen voor bejaarden te vindne blijkt des te lastiger!
Ik hou vol!
-----------------------------------------------------------------------------------
stads onderzoek
maandag 11 mei 2009
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
0 reacties:
Een reactie posten