Poëzie van het beeld
voor deze opdracht moest ik (voor de tweede les in week 2) een gedicht kiezen wat mij aansprak. Daarna moest ik kernwoorden benoemen die de admosfeer zouden beschrijven van het gedicht. Deze kernwoorden moeten de sleutel zijn tot het maken van een serie beelden achter elkaar, die niet het gedicht letterlijk illustreren maar de sfeer als gevoel over brengen op de kijker.
ik ging aan de slag en koos voor Friese geboorte gedichtjes die je vind op geboorte kaartjes van (Friese) baby's. Omdat 1 gedichtje vrij kort is koos ik er meerdere. Na ze voorgedragen te hebben in de klas en samen met klasgenoten de kernwoorden benoemd te hebben was ik klaar om mijn eerste idee in beelden uit te werken.
Doest noch nearne wiest, (Toen jij er nog niet was,)
dreamden wy al van dy. (droomden wij al van jou.)
In bern fan ús tegearre, (Een kindje van ons samen,)
de hiele wrâld waard nei. (de hele wereld werd nieuw.)
leafde is in wûnder, (liefde is een wonder,)
sjoch mar wat it docht. (kijk maar wat het doet.)
nea kinne wy mear sunder, (nooit kunnen wij meer zonder)
do bist ús lok en ús ljocht. (jij bent ons geluk en ons licht.)
kernwoorden: hoop, vervoering, geluk, verwachting van wat nieuws.
(1e) test beelden week 3
commentaar: werk meer een scène uit (beelden van locatie enz.). je mag dicht bij je onderwerp van je gedicht blijven maar probeer in jou geval de uitdaging aan te gaan een film te maken waar het wel over verwachting (en eventueel in verwachting zijn) gaat maar waarin het niet meteen letterlijk is te zien.
test beelden week 4
commentaar: gebruik meer locaties en laat je karakter heemaal in beeld zien zodat de kijker meer vertrouwd raakt met het karakter. als de kijker weet over wie het gaat kan hij zich beter inleven in de gevoelens van het karakter. De kans om een gevoel over te brengen op de kijker wordt dan al groter. probeer ook je shots zorgvuldiger te plannen. Bouw de scene ook op. Niet alles in één keer weggeven zodat er ook geen sprake is van 'stilstand' in je film (met 'stilstand' wordt bedoeld dat de situatie, sfeer aan het begin van de film niet veranderd is vergelijken met het eind van de film).
beelden week 5
in deze scène heb ik een idee wat nog in mijn achterhoofd zat watbetreft het onderwerp, uitgewerkt. ik had het idee om het in een vorm te gieten van een videodagboek van een gelukkig stel tijdens de zwangerschap. Omdat ik niet veel tijd had om het helemaal uit te werken, ziet het er misschien ietwat slordig uit. Het scheve standpunt van de camera is overigens wel bewust gekozen, de filmopnames voor een videodagboek zijn immers door ammateurs opgenomen.
Het was iets wat ik wilde uit proberen.
beeldenreeks week 6
Voor deze scène heb ik eerst een shotlist en een heus storyboard gemaakt nadat mij dit goed bevallen was tijdens de av-workshop die we eerder die week hadden gevolgd. zo had ik het gevoel meer controle te hebben over het kiezen van mijn shots tijdens het filmen.
voor mijn gevoel ben ik tevreden.. de volgende stap wordt testjes maken van het vervlechten van alle beelden die ik door de weken heb gemaalt/verzameld en het toevoegen en ontwerpen van geluid, wat mij betreft.
commentaar: ik was eigenlijk een beetje té to the point in het begin. ik kon beter eerst wat inleidende dingen laten zien. Ik kon me beter beperken tot één scène en me voorlopig eerst concentreren op beeld i.p.v. geluid. Hiervoor zou het beter zijn als ik nog wat filmanalyse zou doen om te kijken hoe zo'n scene dan in beelden opgebouwd wordt.
Ik heb me geconcentreerd op de beginscène, de zolder scène. Deze wilde ik qua beeld verbeteren. Daarvoor heb ik extra shots geschoten. Als de periode langer was geweest was geluid mijn volgende stap geweest.
0 reacties:
Een reactie posten